February 21, 2005

SF Movie Report 3: Million Dollar Baby


[Million Dollar Baby]

Director: Clint Eastwood
Casts: Clint Eastwood, Hilary Swank, Morgan Freeman
Release Date in Japan: 2005

Story: In the wake of a painful estrangement from his daughter, boxing trainer Frankie Dunn, Clint Eastwood, has been unwilling to let himself get close to anyone for a very long time--then Maggie Fitzgerald, Hilary Swank, walks into his gym. In a life of constant struggle, Maggie's gotten herself this far on raw talent, unshakable focus and a tremendous force of will. But more than anything, she wants someone to believe in her. The last thing Frankie needs is that kind of responsibility-- let alone that kind of risk--but won over by Maggie's sheer determination, he begrudgingly agrees to take her on.


First impression of watching this movie is, wow Clint became really old…, I mean, his looking seems really old for me. But more than that, as I watched this movie, the feeling I had at the beginning has changed a little bit.

His stance making this movie is really simple and clear, much much more understandable than Howl’s Moving Castle. In this movie, there is no meaningless implication or metaphor, which are really common in current movies, especially in Japanese horror movies. Story is pretty straightforward. Even it confused me that it was like based on real story. I couldn’t make a connection an old film director with this movie with minimal design. Usually, the older directors become, the more their film becomes a product with full of implications maybe because of their rich experience and philosophy as a person.

However, this movie showed a Clint’s sense of contemporary art. He is still young and different from those who talk about only old times. The movie without laugh, intentional hidden meaning, control viewers’ tear, and expected mainstream ending taught us that movie is not completed until it is watched by audiences. Movies, or I can say all creations also, should not just tell everything but must believe audiences and leave some freedom to let them interpret the meaning on their own way.

Surprisingly this is not a documentary like movie, I totally thought this is based on true story, but young part of Clint’s mind made this movie just like a documentary about himself as a one old person. Great achievement of this movie is that it realizes us America is the best filmdom around the world. This is a real American movie.



ストーリー: ボクシング・トレーナーのフランキー・ダン(クリント・イーストウッド)は娘との断絶から自らの心を閉ざし、ひとり本を読み耽る毎日を送っていた。そんなある日、ある女性マギー・フィッツジェラルド(ヒラリー・スワンク)が彼のジムを訪れた。決して楽とはいえない生活を余儀なくされていた彼女だったが、磨けば光る才能、ゆるぎない集中力、そして強い決意が彼女にはあった。そして彼女にはもうひとつ、信じることのできる誰か、が必要だった。一方、フランキーには、(リスクを伴う決断でもある)他人を受け入れる勇気が必要だった。ついには彼もマギーの強い決意に重い腰を上げ、トレーナーとして再び彼女をリングに上らせる決心をした。


映画が始まってすぐに思ったのは、クリントがすごく老けて見えた。。。見た目がね。でも映画が進むにつれて、その最初のイメージが変わっていったんだよね。

この映画で彼の取ったスタンスは極めてシンプルで明確、ハウルの動く城の百倍分かりやすかったな。特に今の和製ホラー映画に多い無駄な含みや隠喩は劇中一切無し。実話に基づいた映画なのかって錯覚すら覚えるほど、ストーリーも率直過ぎるくらい直球。そんなミニマルにデザインされた映画と年を経た映画監督って組み合わせがなんだか妙に感じてね。だってたいてい監督は年を取るにつれて、その映画は含みの産物みたいな映画になるのが定石。だって、監督も人として経験を積み、考えも深くなっていくわけだから。

でもこの映画をみたらクリントがコンテンポラリー・アーティストに見えてきたな。まだまだ若い、昔話を繰り返すおじいちゃんとは一味違うね。この映画には笑いが無い、意図的に隠された意味も無い、観客の涙腺を操作もし無い、そして大衆の期待するエンディングも無い。そんな映画は、映画は観客が観た時に始めて完成をみるって基本的なことを教えてくれた気がする。映画だけじゃない、全ての創造物もまた、全てを語っちゃだめで、まず受け手を信じることそして彼らが好きなように解釈できる自由を与えなくてはいけない。

驚いたことに、これはドキュメンタリー的な映画じゃないんだよね。てっきり実話に基づいたものかと思った。だけどクリントのまだまだ若い心がこの映画をひとりの老人としての自分自身のドキュメンタリーのような作品に仕上げたんだよね。この映画が教えてくれたものは、アメリカはまだまだ世界一の映画の国だってこと。これこそアメリカ映画だね。